Materská škola Š. Furdeka 1, 03601 Martin
v zastúpení riaditeľkou Mgr. Helenou Krnovou
ŠKOLSKÝ VZDELÁVACÍ PROGRAM
ŠKOLA FAREBNÝCH PRÍBEHOV
Dátum vydania ŠkVP : 28.08.2018
Mgr. Helena Krnová, riaditeľka materskej školy
1.Vzdelávacie oblasti
Obsah vzdelávania v materskej škole sa vymedzuje v nasledujúcich vzdelávacích oblastiach :
- Jazyk a komunikácia s cieľom rozvinúť komunikačné kompetencie dieťaťa vo všetkých jazykových rovinách s využitím rozvojového potenciálu písanej reči.
- Matematika a práca s informáciami s cieľom poskytnúť základy matematických a informačných poznatkov a zručností, rozvoj logického myslenia, chápania čísel a jednoduchých operácii s nimi, ako aj základov algoritmického myslenia.
- Človek a príroda s cieľom počiatočného rozvoja prírodovednej gramotnosti.
- Človek a spoločnosť s cieľom viesť dieťa k základnej orientácii v blízkom spoločenskom prostredí.
- Človek a svet práce s cieľom utvárania a rozvíjania základných zručností dieťaťa zvládať úkony bežného dňa a zručností při používaní nástrojov potrebných v bežnom živote.
- Umenie a kultúra s cieľom v hudobnej výchove rozvíjať hudobné schopnosti a, zručnosti a návyky a vo výtvarnej výchove pracovať s fantáziou, tvorivosťou dieťaťa a viesť k získaniu základných zručností prostredníctvom vizuálnej kultúry.
- Zdravie a pohyb s cieľom poskytovať základné informácie súvisiace so zdravím a súčasne prostredníctvom vhodných telesných cvičení viesť dieťa k osvojeniu a zdokonaľovaniu nových pohybových schopností a zručností.
2.Východiká plánovania
Formu a rozsah Učebných osnov ako súčasť prípravy na výchovno – vzdelávaciu činnosť určila na svojom zasadnutí pedagogická rada.
Záväzné pre všetky triedy sú učebné osnovy školy, v ktorom sú špecifikované :
- obsahové celky a ich charakteristika
- prislúchajúce témy a podtémy
- obsahový štandard
- výkonový štandard
- edukačný cieľ
- edukačná úloha najvyššej výkonovej úrovne.
V jednotlivých triedach sú učebné osnovy doplnené o :
- edukačné úlohy podľa vlastnej výkonovej úrovne detí
- metódy, prostriedky, stratégie
- učebné zdroje
- hodnotiace kritéria
- evalvačné otázky.
V triednych plánoch je tiež vytvorená možnosť pre vzájomné kombinovanie, prelínanie, integráciu či rozšírenie časového priestoru venovaného zaradeným vzdelávacím oblastiam a určenie, v ktorom časovom úseku bude úloha plnená
3.Učebné osnovy
September :
OBSAHOVÝ CELOK: Otvorená brána farebných príbehov
Časová dotácia : 4týždne
Charakteristika obsahového celku: Rozvíjanie poznania rôznorodých aktivitách v materskej škole a možnosti ich výberu – spoločne so všetkými kamarátmi v triede. Ľudská hodnota každej ľudskej bytosti.
Oboznamovanie s prostredím materskej školy a s najbližším okolím školy a domova.
Určenie pravidiel kamaratského a bezpečného správania
Téma 1. : Ja a moji kamaráti vo farebnom príbehu
Podtéma : Príbeh priateľstva
Téma 2. : Poklady farebného príbehu
Podtéma : Hračky , predmety a činnosti v materskej škole
Téma 3.: Pravidlá farebného príbehu
Podtéma : Pravidlá triedy, školy, ulice.
Celoškolská námetová akcia : Divadelné predstavenie pedagógov deťom : Zvedavé deti
Téma 4.: Cestičky farebných príbehov
Podtéma 1: Okolie materskej školy a domova
Podtéma 2: Bezpečná cesta domov
Celoškolská námetová akcia : Žmurkajúci semafór, Deň bez áut
Október :
OBSAHOVÝ CELOK : Farebné kruhy šťastia
Časová dotácia : 2 týždne
Charakteristika celku : Rozširovanie poznania- život má svoj poriadok, ktorý sa opakuje. Sprostredkovanie poznatkov o premene a vývoji ľudského tela od narodenia do staroby.
Rozvíjanie medziľudských vzťahov, učenie k aktívnemu životu plného lásky ku všetkému živému, priateľstva a úcty. Kultivácia osobnosti teóriou šiestich „S“ / sebareflexia-sebahodnotenie-sebavedomie-sebakontrola-sebariadenie-sebatvorba.
Téma 1: Príbeh kruhu šťastnej rodiny
Podtéma : Oslava starých rodičov ( úcta k starším)
Triedne akcie: Besiedky pre starých rodičov ( rôzne formy)
Téma 2 : Príbeh kruhu štastných detí ( duševné zdravie)
Podtéma : Emocionálny a prosociálny rozvoj (prevencia šikany a rizikového správania detí)
Celoškolská námetová akcia : Deň duševného zdravia ( 10.10. )
Triedne akcie: Výroba triedneho maskota – Šťastíčko.
Október – November
OBSAHOVÝ CELOK : Pestrofarebné jesenné príbehy
Časová dotácia : 4 týždne
Charakteristika celku : Rozvíjanie prírodovedného poznania, rozvíjanie kapacity vnímania konštantných rytmov živej a neživej prírody súvisiacich s ročným obdobím. Podnety pre získanie skúseností s reálnymi javmi a situáciami. Sprostredkovanie zážitku spoznávania tradícii vlastnej kultúry – regionálne prvky v ročných obdobiach.
Téma 1: Príbeh pani jesene
Podtéma: Charakteristické znaky ročného obdobia
Téma 2 : Príbeh jesennej záhrady
Podtéma : Plody jesene
Celoškoslá námetová akcia : Divadelné predstavenie pedagógov deťom : O jabĺčku, Svetový deň výživy ( 16.10.)
Triedne akcie : Deň jesenných plodov- jesenné tvorivé dielne
Téma 3: Príbeh jesenných čarov
Podtéma : Ľudové zvyky a tradície – zber a spracovanie úrody , pracovné náradie a náčinie, spôsob života na dedine
Celoškolská námetová akcia : Kuchyňa starej matere – dožinky na dedine
Téma 4.: Príbeh jesennej kolísky
Podtéma : Lesné a voľne žijúce zvieratá – príprava na zimu
Celoškolská námetová akcia : Zamykanie školskej záhrady
November
OBSAHOVÝ CELOK : Príbehy náručia mojej vlasti
Časová dotácia : 2 týždne
Charakteristika obsahového celku: Vedenie detí základnej orientácii v blízkom spoločenskom prostredí- v jeho priestorových, sociálnych a medziľudských vzťahoch.
Vedenie detí k uvedomeniu si, že každé dieťa má právo byť chránené( dospelými, inštitúciami..) pred zlom, bolesťou, krutým zaobchádzaním a zneužívaním
Téma : Príbehy náručia môjho mesta
Podtéma 1: Mesto Martin – geografia a história okolia, národné povedomie
Podtéma 2: Mesto plné dobra a lásky – svet vhodný pre deti
Celoškolská námetová akcia :Deň Mesta Martin ( 11.11.), Svetový deň prevencie a týrania detí (19.11.), Svetový deň detí – Výročie podpísania dohovoru o detských právach 20.11. , BUBNOVAČKA – Aby bolo deti lepšie počuť / destské práva
November – December :
OBSAHOVÝ CELOK : Biely príbeh kamarátov kráľovnej Zimy
Časová dotácia : 2 týždne
Charakteristika celku : Monotematický koncept zameraný na vytváranie poznatkov v oblasti v oblasti dlhších časových vzťahov ( rok, ročné obdobia, mesiace) a pri vytváraní charakteristík krátkych časových celkov ( deň a noc).
Téma 1. : Kamaráti – Hviezdička a Mesiačik
Podtéma : Striedanie dňa a noci
Téma 2. : Kamaráti – Mrázik, Cencúlik, Snehová vločka
Podtéma : Ročné obdobie – charakteristické znaky
Celoškolská námetová akcia: Hudobno-tanečné pásmo detí predškolských tried –Tanec snehových vločiek –
OBSAHOVÝ CELOK : Sladké Vianočné príbehy
Charakteristika obsahového celku : Motivácia k poznávaniu zásad racionálnej výživy- obezita v súvislosti so sladkou návštevou Mikuláša
Časová dotácia : 1 týždeň
Téma : Príbeh sladkej babky Ježibabky a čokoládového Mikuláša
Podtéma : Sladkosti závislosťou
Celoškolská námetová akcia : Divadelné predstavenie pedagógov deťom : O sladkej babke Ježibabke
Triedne akcie: Mikuláš medzi nami / Vianočné besiedky
OBSAHOVÝ CELOK : Trblietavý príbeh Vianočných sviatkov
Časová dotácia : 2 týždne
Charakteristika obsahového celku : Stimulácia environmentálneho vedomia v spojení s ochranárskym postojom – k živému – stromčeku ako symbolu Vianoc .
Umocnenie atmosféry blížiacich sa sviatkov. Rozvoj fantázie a kreativity pri práci s rôznymi netradičnými materiálmi pri výrobe dekoratívnych prvkov súvisiacich s našou kultúrou a zvykmi. Prezentácie komunikačných kompetencií
Téma 1. : Príbeh vianočného stromčeka
Podtéma : Život ( vianočného) stromu
Téma 2 : Príbeh Darčekovcov – besiedkovcov
Podtéma : Oslava vianočných sviatkov ( vianočné ozdoby , ľudové zvyky )
Celoškolská námetová akcia : XV Eorópsky deň rodičov a školy – tvorivé vianočné dielne
Január :
OBSAHOVÝ CELOK : Rôznofarebný príbeh vesmíru
Časová dotácia : 3 týždne
Charakteristika obsahového celku: Získavanie elementárnych predstáv o vesmíre vesmírnych telesách, o ich tvare, veľkosti, zložení.
Rozširovanie vedomosti o prítomnosti vody v prírode .Prostredníctvom pokusov a experimentov oboznamovanie s jej rôznymi skupenstvami.
Téma : Voda a jej premeny
Podtéma : Neživá príroda
Téma 2 : Vesmír a jeho tajomstvá
Podtéma : Planéta Zem
Celoškolská námetová akcia : Deň vesmírnej sústavy, Voda a jej premeny
Január – Február :
OBSAHOVÝ CELOK : Príbehy Zdravuškových priateľov
Časová dotácia : 2 týždne
Charakteristika obsahového celku :Vedenie k hlbšiemu uvedomovanie si významu starostlivosti o svoje telo v súvislosti s telesným aj psychickým zdravím – osobná hygiena, pohyb v zmysle výdaja a prijímania energie, láka a dobro vo vlastnom konaní.
Téma 1.: Príbeh zúbkovej víly
Podtéma : Dentálna hygiena
Téma 2. : Príbeh šikovného snehuliačika
Podtéma : Pohybom ku zdraviu – obezita
Celoškolská námetová akcia: Divadelné predstavenie pedagógov deťom : O šušlavom vlkovi, Deň snehuliakov ( zimné športy)
Predškolské triedy : Lyžiarsky kurz
Február :
OBSAHOVÝ CELOK : Príbehy nášho tela
Časová dotácia: 2 týždne
Charakteristika obsahového celku : Nabádanie k aktívnemu objavovaniu (všetkými zmyslami), k bádaniu a pozorovaniu okolitého sveta so zámerom opísať, hmatom určovať povrch, rozlišovať či napodobniť charakteristický zvuk. Rozširovanie poznatkov o zmyslových orgánoch a o význame ich fyziologických funkcií
Téma : Príbeh zvedavého nošteka, farebných očiek, maškrtného jazýčka, šikovných rúk a neposlušných ušiek
Podtéma : Naše zmysly – zrak, hmat, sluch , čuch , chuť
Celoškolská námetová akcia : Deň zmyslov
Téma : Týždeň šťastného srdiečka
Podtéma : Valentínka – Deň svätého Valentína
Podtéma : Šaško Jaško- karnevaly
Marec :
OBSAHOVÝ CELOK : Čarovný svet knihy
Časová dotácia : 2 -3 týždne
Charakteristika obsahového celku : Utváranie vzťahu k slovesnému umeniu a k citlivému vnímaniu jeho krásy – k vyjadrovaniu jeho pôsobenia rôznymi umeleckými prostriedkami ( výtvarne, hudobne, dramaticky…) Aktivizovanie empatických a expresívnych tvorivých umeleckých aktivít. Spôsobilosť spoluautorstva rozprávky, príbehu, básne. Rozšírenie priestoru na prezentovanie vlastnej obrazotvornosti a jedinečnosti vizuálneho vnímania. Rozvíjanie kontextového, významového, fonologického a ortografického procesora v rámci predčitateľskej gramotnosti ( identifikovať písmená a obrázok , orientovať sa v knihách podľa obsahov …..)Vytváranie pozitívneho vzťahu intelektuálnym činnostiam, podporovanie a rozvíjanie záujmu o získavanie vedomostí. Rozvíjanie jemnej motoriky, vizuomotorickej koordinácie a vizuálnej pozornosti.
Téma 1 : Rozprávky / Bájky / Básničky
Podtéma : Svet poznania – predstáv – fantázie
Téma 2 : Encyklopédie / Atlasy / Šlabikár
Podtéma : Čo skrýva školská taška
Celoškolská akcia : Čo všetko skrýva školská taška ( predškolské triedy), Medzitriedna otvorená hodina/ malé deti v predškolských triedach: Čo už všetko viem !!!
Triedne akcie: Klubové stretnutie :Ukážka priamej práce s deťmi ( otvorená hodina pre rodičov), Návšteva ZŠ – predškolské triedy / Verejné čítanie- rodičovská verejnosť, Rozprávková noc predškolákov
Marec- Apríl :
OBSAHOVÝ CELOK : Dúhový príbeh jarných osláv
Charakteristika obsahového celku : Utváranie predstavy o ľudových tradíciách a zvykoch v spojení s oslavou prebúdzajúcej sa jarnej prírody. Sprostredkovanie zážitkov spoznávaním tradícií vlastnej kultúry – regionálne prvky v ročných obdobiach
Časová dotácia : 1 týždeň
Téma : Sviatky jari
Podtéma : Veľkonočné sviatky
Celoškolská námetová akcia : Jarná brána – zvyky na dedine
Apríl:
OBSAHOVÝ CELOK : Ako Lienka Bodkulienka poznávala farebný svet
Charakteristika obsahového celku : Poznávanie života a chápanie významu ( pre život človeka ) existencie zástupcov rastlinnej a živočíšnej ríše. Rozvíjanie osobnostných kvalít smerom k citlivému vnímaniu a chráneniu životného prostredia – aktivizovanie základov environmentálneho vedomia a konania.
Časová dotácia : 4 týždne
Téma 1 : Farebná lúka lienky bodkulieny
Podtéma : Charakteristické znaky ročného obdobia – prvé jarné kvietky, jarné vtáčiky
Celoškolská námetová akcia : Divadelné predstavenie pedagógov deťom : Lúčne tajomstvo
Téma 2. : Lienka Bodkulienka a kamaráti z hnedého dvora
Podtéma : Domáce zvieratá a ich mláďatá
Celoškolská námetová akcia:Divadelné predstavenie pedagógov deťom : O guľkovi Bombuľkovi a jeho kamarátoch z hnedého dvora
Téma 3. : Lienka Bodkulienka a kamaráti z lesov a lúk
Podtéma : Motýľ, včela, mravec, lienka , pavúk
Podtéma: voľne žijúce zvieratá :líška, vlk, medveď, zajac, jež, veverica
Celoškolská námetová akcia: poldenné výlety do prírody- Po stopách kamarátov z lesa
Téma 4. : Lienka Bodkulienka v dúhovom svete prírody
Podtéma : Živá a neživá príroda
Celoškolská námetová akcia : Divadelné predstavenie pedagógov deťom : O stratenej studničke, Oslava Dňa Zeme – ekosprievod, Deň prírody ( kolobeh vzduchu- od semienka rastlinke-odpady v prírode- neživá príroda).
Triedne akcie: Tvorivé dielne- fauna a flóra z odpadového materiálu
Máj
OBSAHOVÝ CELOK : Zlaté príbehy rodinných pokladov
Časová dotácia : 2 týždne
Charakteristika obsahového celku : Aktivizovanie povedomia o živote v rodine, ktorý má svoj stále sa opakujúci rytmus. Získavanie poznatkov o premene a vývoji ľudského tela od narodenia po starobu / vedenie k uvedomeniu si charakteristických rysov ľudí v jednotlivých etapách života .
Téma 1 : Mamičkin príbeh
Podtéma : Deň matiek
Téma 2 : Príbeh môjho súrodenca
Podtéma : Rodinné vzťahy
Téma 3 : Príbehy oteckových šikovných rúk
Podtéma : Profesie
Triedne akcie: Oslavy dňa matiek – besiedky, Svetový deň pohybu / Olympijský deň rodiny
OBSAHOVÝ CELOK : Príbeh červeného sveta pravidiel
Časová dotácia: 1 týždeň
Charakteristika obsahového celku : Rozvíjanie a upevňovanie kognitívnych kompetencií pri vnímaní, rozlišovaní a identifikovaní možných nebezpečenstiev pri cestnej preprave a v život ohrozujúcich situáciách – praktické uplatňovanie bezpečného správania a konania.
Téma 1 : Pravidlá ulice
Podtéma : Dopravné značky / semafor
Podtéma: Dopravné prostriedky
Celoškolská námetová akcia : Žmurkajúci semafo, Požiarny poplach – Horí !!!!
Jún
OBSAHOVÝ CELOK : Príbehy zvedavého slniečka
Charakteristika obsahového celku : Utváranie podmienok pre samostatný estetický prejav detí , podporovanie a rozvoj vyšších citov, vyjadrovanie emócií, vytváranie radostnej atmosféry a nálady pri príprave a prežívaní osláv .
Zoznamovanie s rodnou vlasťou a jej symbolikou. Rozširovanie poznania o rozmanitosti sveta, jeho fauny a flóry, o rozdieloch medzi ľuďmi a ich spôsobe života aj v zmysle dodržiavania a uplatňovania detských ( ľudských ) práv.
Časová dotácia : 4 týždne
Téma 1.: Slniečko svieti na detí všetkých pletí
Podtéma : MDD – týždeň detských radostí
Celoškolská námetová akcia : Týždeň detských radostí
Téma 2. : Slnečný lúčik v krajinách sveta
Podtéma : Cesta okolo sveta : Afrika – Amerika ( moria púšte / pralesy ) – Európa / Slovensko – Antarktída
Celoškolská námetová akcia : Cesta okolo sveta
Téma 3.: Zlatý príbeh slnečných lúčikov
Podtéma : Ročné obdobie – leto
Triedne akcie : poldenné výlet, Škola v prírode
Téma 4.: Príbeh náručia slnečných lúčikov
Podtéma : Práva detí celého sveta
Podtéma: Rozlúčky predškolákov- hurá prázdniny
Triedne akcie : Rozlúčky predškolákov / rozlúčky s triedou/ školkou, Celoškolská námetová akcia : Olympiáda detských práv
4.Organizačné podmienky výchovy a vzdelávania
Deň začína voľnou hrou deti……
utváranie prostredia pre najprirodzenejšiu činnosť dieťaťa – hru. Priestor pre hry detských predstáv, fantázie, myšlienok a pocitov .priestor pre vytváranie si vzťahu k životua budovanie sebavedomia ….
……..následne deň plný pohody pokračuje :
rannou komunitou …vzájomné rozhovory detí a pani učiteľky, ktoré sú nastavené na uplatňovanie aktivít zážitkovej pedagogiky pre rozvoj sociálnych kompetencií, prosociálneho správania a empatického cítenia.
pohybovými a relaxačnými cvičeniami…ktoré tvoria základ zdravého rozvoja dieťaťa po stránke fyziologickej, motorickej, koordinačnej, emocionálnej i psychologickej, čím prispievajú k upevňovaniu zdravia, zvýšenej telesnej zdatnosti a pohybovej výkonnosti.
cielenými didaktickými aktivitami,…prostredníctvom ktorých sa dieťa všestranne rozvíja – získava rôzne informácie, vytvára schémy a konceptuálne mapy, hodnotí vlastnú interpretáciu, aplikuje v praktickej činnosti svoje poznanie, skúma rôzne spôsoby riešenia problému, overuje si pravdivosť a objektívnosť poznatkov, zažíva úspech a hodnotí svoj výkon
pobytom von…s vopred plánovanými pohybovými a edukačnými aktivitami, prechádzkami a činnosťami spojenými s objavovaním okolitého sveta, kolobehu života v prírode a spoločnosti
záujmovými činnosťami…rozširujúcimi individuálne rozvojové možnosti a schopnosti detí podľa nadania a záujmu.
5.Personálne zabezpečenie materskej školy
Personálne zabezpečenie školy a riadenie v personálnej oblasti je podrobne rozpracované v Prevádzkovom poriadku materskej školy.
6.Vyučovací jazyk
Vyučovacím jazykom v materskej škole je štátny jazyk Slovenskej republiky
7.Materiálno – technické a priestorové zabezpečenie
Materská škola má dostatočne veľké priestory a také priestorové usporiadanie, ktoré vyhovuje najrôznejším skupinovým aj individuálnym činnostiam deti. Vybavenie hračkami, pomôckami, učebným materiálom ( interaktivné tabule a digitálna a audiovizuálna technika) , detskou a odbornou literatúrou, telovýchovným náradím a náčiním podnecuje, uspokojuje zvedavosťdetí a absolútne spĺňa podmienky ich celostného rozvoja.
Usporiadanie tried umožňuje deťom plánovať a vytvárať hrové prostredie podľa vlastného zámeru, tvoriť podľa vlastných predstáv, ponechať vlastný výtvor v prostredí ako i umožňuje deťom komunikáciu pri spoločných činnostiach i v hrových skupinách. O tematickom zameraní hrových kútikov a ich obmieňaní rozhoduje učiteľka spolu s deťmi podľa plánovaných činností a podľa záujmu detí.
Škola má samostatnú jedáleň prepojenú s knižnicou školy, telocvičňu, herňu s relaxačným bazénom využívanú aj pre nadštandardné činnosti.
je prostredím spĺňajúcim kritéria možností zážitkového, relaxačného aj pohybového naplnenia. Usporiadanie nás spája s prírodou, prebúdza všetky zmysly, dodáva všetkým činnostiam štruktúru, farbu a vôňu. Záhrada je rozdelená na centrá s rôznym zameraním :
- preliezačky z dreva so zameraním na zvyšovanie kondície, obratnosti, sily ale aj k zlepšovaniu sebadôvery a spolupráce,
- tri pieskoviská pre rozvoj motoriky, fantázie,
- spevnený priestor pre atletické a loptové hry,
- dopravné ihrisko ( s variabilitou mobilného doplnenia dopravným značením) s priestorom pre jazdu na bicykloch v intencích plnenia projektu Žmurkajúci semafór
- tiché miesta vyhradené pre odpočinok, relaxáciu, rozprávku, nadväzovanie kontaktov…
8. Podmienky pre zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní:
Škola má externého zamestnanca – auditorovaného technika BOZP, ktorý periodicky dohliada na bezpečnostné podmienky v škole a zabezpečuje systematické vzdelávanie zamestnancov v uvedenej oblasti. Život školy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia sa riadi vypracovanou Koncepciou politiky bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ktorá napĺňa dodržiavanie základných zásad účinnej legislatívy.
Problematika zaistenia bezpečnosti a ochrany zdravia je integrovanou súčasťou Školského poriadku.
9.Vnútorný systém kontroly a hodnotenia
Hodnotenie detí a zamestnancov školy prebieha podľa podrobne rozracovaného interného dokumentu t.j. Plánu vnútorného systému kontroly a hodnotenia detí a zamestnancov.
Školský vzdelávací program je otvorený dokument, ktorý bude vyhodnocovaný a upravovaný na základe skúseností pri jeho realizácii.